Bycie on-line dla wielu z nas to codzienna rzeczywistość. Niełatwa, bo wielu przypadkach narzucona, ale z drugiej strony pozwalająca poszerzać nasze horyzonty. Dzięki technologii możemy być stale obecni w pracy czy szkole. Możemy odwiedzać również muzea. Ba... możemy uczestniczyć w muzealnych lekcjach, będących świetnym uzupełnieniem tradycyjnego nauczania - zarówno dla nauczycieli, jak i uczniów.
Zajęcia on-line w muzeum?
Historia, biologia, WOS, geografia, to tylko niektóre dziedziny, które zawarte są w programie przygotowanym przez ICHOT Brama Poznania. Tematyka zajęć i filmów nawiązuje do dziedzictwa Ostrowa Tumskiego w Poznaniu, początków państwa polskiego oraz ekologii.
Aktywności, które proponujemy podczas zajęć online przyczyniają się do wspierania relacji rówieśniczych w klasie. Elementem każdych zajęć jest zadanie przeznaczone do zrealizowania w kilkuosobowych grupach lub parach. Celem zadania jest nie tylko poszerzanie umiejętności komunikacji, ale również rozwój myślenia twórczego i poszukiwanie nieszablonowych rozwiązań. Wstępem do zadania jest rozmowa wokół filmu edukacyjnego, ilustracji lub fotografii związanych z tematem.
Zajęcia dla klas I-III szkoły podstawowej
- Legenda cdn.
O czym opowiadają legendy? Które ich elementy są prawdziwe, a które wymyślone? Jak dalej mogły potoczyć się losy Lecha, Czecha i Rusa z legendy o założeniu Poznania? Zajęcia będą okazją do wysłuchania i obejrzenia tej opowieści oraz wymyślenia dalszych perypetii trzech braci. - W kapsule czasu
Co miasta zawdzięczają rzekom? Jak może wyglądać rzeka Cybina za 1000 lat? W jaki sposób możemy dbać o rzeki - naturalne miejsca do życia wielu roślin i zwierząt? Podczas zajęć dowiemy się, czym są korytarze ekologiczne, sprawdzimy, jakie właściwości ma woda i za pomocą kapsuły czasu przeniesiemy się do przyszłości.
Zajęcia dla klas IV-VI szkoły podstawowej
- Grody w sieci
Jak powstawało państwo Piastów, i od czego wzięło swój początek? Jak wyglądała codzienność mieszkańców i mieszkanek grodów? Podczas zajęć sprawdzimy, jak można by usprawnić funkcjonowanie państwa Mieszka I, korzystając ze współczesnej technologii. - Słowiańskie żywioły
Życie dawnych Słowian było mocno związane z przyrodą. Czy żywioły mogą mieć supermoce? Jakie powodują zagrożenia? Jak dawni Słowianie wykorzystywali moc otaczającej ich przyrody? Czy potrafili z nią współdziałać, czy raczej z nią walczyli?
Zajecia dla klas VII-VIII szkoły podstawowej oraz klas ponadpodstawowych
- Z perspektywy Polan
Co przyjęcie chrztu zmieniło w życiu Mieszka I, a co w życiu mieszkańców i mieszkanek grodu? Wczujemy się w ich sytuację i zastanowimy, jakie mieli obawy, a jakie widzieli korzyści? - 5 kroków do państwa
Jak wyglądała mapa X-wiecznej Europy? Czy tworzące się państwo Piastów zajmowało na niej ważny obszar? Jakie formy polityczne przybierają współczesne państwa? Jak rodzą się systemy totalitarne, i w jaki sposób można temu przeciwdziałać? - Turystyka w kapeluszach
Jakie są słabe i mocne strony turystyki lokalnej, a jakie turystyki globalnej? Czego dowiemy się o rodzajach turystyki, zakładając kolorowe kapelusze? Na czym polega pozytywny, a na czym degradujący wpływ turystyki na środowisko? - Wybory natury
Jakie są formy ochrony przyrody? A co, gdyby drzewa, rzeki i bagna mogły kandydować w wyborach? Co musiałyby obiecać, żebyśmy na nie zagłosowali? Sprawdźmy, co im zawdzięczamy i oddajmy im głos.
Filmy edukacyjne uzupełnieniem szkolnych lekcji
Przygotowany przez ICHOT Bramę Poznania materiał wizualny może być wykorzystywany przez nauczycielki i nauczycieli jako atrakcyjne rozwinięcie tematu zajęć. Tematyka filmów porusza inne zagadnienie związane z Ostrowem Tumskim w Poznaniu i koresponduje z podstawą programową.
Od początku października opublikowanych zostało już 6 z 12 materiałów. Kolejne będą systematycznie zamieszczane na stronie www.bramapoznania.pl oraz kanale YouTube Bramy Poznania.
- Jak wyglądał gród na Ostrowie Tumskim?
- Czym jest legenda?
- Jak wyglądało życie mieszkańców grodu?
- W co wierzyli Słowianie?
- Jak mógł wyglądać chrzest Mieszka I?
- Jakie były przyczyny i skutki wprowadzenia chrześcijaństwa?
- Jak powstawało państwo pierwszych Piastów?
- Jakie były początki renesansu w Poznaniu?
- Jakie były postawy Polaków wobec pruskiego zaborcy?
- Jak powstała Twierdza Poznań?
- Jak wyglądała powojenna odbudowa Poznania?
- Skąd wiemy, jak wyglądała przeszłość? Rodzaje źródeł historycznych.
Jak wziąć udział w zajęciach?
Zajęcia odbywają się we wtorki, środy, czwartki i piątki w przedziałach czasowych: 8:00-10:00, 10:30-12:30, 13:00-15:00. Jednorazowo może w nich wziąć udział 30 uczniów oraz 3 nauczycieli.
Zajęcia prowadzone są z wykorzystaniem platformy ZOOM. Aby wziąć w nich udział potrzebny jest komputer z kamerą, głośnikiem i mikrofonem (np. laptop) oraz dostęp do Internetu. Zajęcia trwają ok. 40 minut.
Zapisy przyjmowane są z minimum tygodniowym wyprzedzeniem za pośrednictwem strony internetowej www.bilety.bramapoznania.pl lub pod numerem tel. 61 647 7629 (Biuro Obsługi Klienta) od wtorku do piątku w godz. 10.00-17.00.
źródło: bramapoznania.pl