Szlak piastowski

+
 Zamknij
  • Aktualności
  • Organizacja
  • Dostępność
  • Informacja turystyczna
  • Kontakt
  • Aplikacja AR
  • Piastowie
  • Obiekty
  • Legendy
  • Kalendarz
+
 Zamknij
Szlak piastowski

Obiekty

  • Biskupin
  • Brześć Kujawski
  • Gąsawa i Marcinkowo Górne
  • Giecz
  • Gniewkowo
  • Gniezno
  • Grzybowo
  • Inowrocław
  • Kalisz
  • Kłecko
  • Konin
  • Kościelec
  • Kowal
  • Kruszwica
  • Ląd nad Wartą
  • Lubiń
  • Łekno
  • Mogilno
  • Ostrów Lednicki
  • Pakość
  • Płowce
  • Pobiedziska
  • Poznań
  • Pyzdry
  • Radziejów
  • Rogoźno
  • Strzelno
  • Tarnowo Pałuckie
  • Trzemeszno
  • Wągrowiec
  • Wenecja
  • Włocławek
  • Żnin

Kościół drewniany pw. św. Mikołaja

  1. Strona główna
  2. Obiekty
  3. Tarnowo Pałuckie
  4. Kościół drewniany pw. św. Mikołaja

Najstarszy drewniany kościół na ziemiach polskich

Wieś Tarnowo Pałuckie położona jest około 6 km na północny-wschód od Wągrowca. Drugi człon nazwy wsi pochodzi od Pałuk - regionu historyczno-etnograficznego będącego częścią Wielkopolski, dziś położonego w województwach kujawsko-pomorskim i wielkopolskim.

Ziemię tę wzmiankował Janko z Czarnkowa, zapisując ją w swej kronice jako terra Palucacensis. Nazwę Pałuk wywodzi się od łukowatego kształtu (łuki, łęki, pałąki) niewielkich wzniesień, charakterystycznych dla krajobrazu krainy; stąd pochodzi również nazwa rodu szlacheckiego Pałuków. W średniowieczu dużą rolę w regionie odgrywało rycerstwo z tego rodu; a Zbylut z rodu Pałuków ufundował klasztor cystersów w Łeknie. Tarnowo Pałuckie, wymienione po raz pierwszy w dokumencie papieskim z 1218 r., było własnością zakonników z Łekna, aż do kasaty tego najstarszego na ziemiach polskich klasztoru cystersów.

drewniany kościół
(fot. Zbigniew Szmidt)

Kościół w Tarnowie Pałuckim, którego patronem jest św. Mikołaj, położony jest na niewielkim wzgórzu i według legendy przyniesiony został tutaj z nieznanych okolic przez wodę, która po roztopach i ulewnych deszczach zalewała wieś i pola. Prowadzone we wnętrzu kościoła prace wykopaliskowe pozwoliły stwierdzić, że pierwszą drewnianą kaplicę na tym miejscu wzniesiono w XIII w. Obecny, zachowany w prawie niezmienionym stanie kościół, powstał w ostatniej ćwierci XIV w. Na podstawie przeprowadzonych badań dendrologicznych stwierdzono, że do konstrukcji kościoła użyto drewna sosnowego, które ścięto na przełomie 1373/1374 r. - świątynia powstała zatem w 1374 r.; czyli krótko po tym, jak dzięki przywilejowi lokacyjnemu króla Kazimierza Wielkiego Tarnowo Pałuckie stało się miastem. Jest to więc najstarszy zachowany drewniany kościół na ziemiach polskich. Ostatni remont i konserwację kościoła, które przywróciły mu dawną świetność, przeprowadzono w latach 1998-2001.

wnętrze drewnianego kościoła. ściany pokryte w całości malowidłami.
(fot. Zbigniew Szmidt)

Kościół jest orientowaną świątynią jednonawową o konstrukcji zrębowej. Jest to budynek kryty gontem, jednonawowy z nieco węższym, prosto zamkniętym prezbiterium. Od strony północnej do kościoła przylega zakrystia, a od zachodu wieża o konstrukcji słupowo-ramowej. Całe wnętrze świątyni pokrywa wyjątkowej piękności polichromia; ta w nawie powstała około 1639 r.; polichromia prezbiterium jest nieco starsza. Pod obecną polichromią znajdują się ślady wcześniejszych malowideł. Autorem polichromii jest prawdopodobnie Walenty Podczosik z Kcyni lub związany z cystersami w Paradyżu Krzysztof Boguszewski, brak jednak zgodności badaczy na ten temat. Jedno jest pewne: „święta opowieść” - „Biblia Pauperum” przedstawiona na ścianach i stropie kościoła zapiera dech w piersiach.

polichromia ukazująca sceny biblijne
(fot. Zbigniew Szmidt)

Twórcami programu teologicznego i artystycznego polichromii byli prawdopodobnie cystersi. Pod chórem muzycznym znajdują się między innymi sceny przedstawiające księdza głoszącego kazanie oraz wypędzenie kupczących ze świątyni. Na ścianach nawy głównej kościoła przedstawiono sceny z życia świętego Mikołaja i świętej Małgorzaty Antiocheńskiej oraz - umieszczone w medalionach - wizerunki świętych pańskich. W centralnej części stropu przedstawiona jest Trójca Święta oraz wizerunki proroków, ojców kościoła ojców i ewangelistów. Ściany prezbiterium zdobią natomiast malowidła ze scenami z Nowego Testamentu, na sklepieniu znajdują się motywy roślinne; a na ścianie łuku tęczowego przedstawiono Sąd Ostateczny.

wnętrze drewnianego kościoła pokryte malowidłami
(fot. Zbigniew Szmidt)

Oprócz polichromii, na szczególną uwagę zasługuje ołtarz główny z obrazem Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny z klęczącym cystersem, oraz postaciami św. Mikołaja i św. Małgorzaty w bocznych polach pochodzący z lat czterdziestych XVII wieku. W ołtarzu bocznym św. Małgorzaty znajduje się obraz przedstawiający świętą namalowany przez franciszkanina Adama Swacha znanego z fresków w klasztorach w Lądzie i Owińskach oraz w kościele franciszkanów w Poznaniu. Drugi ołtarz boczny poświęcony jest patronowi kościoła, znajdujący się w w nim obraz przedstawia świętego w szatach pontyfikalnych, z mitrą na głowie, pastorałem w lewej ręce i trzema złotymi kulami (jabłkami) trzymanymi na księdze ewangelii w prawej ręce.


 

Dziękujemy za przeczytanie artykułu do końca.
Bądź na bieżąco! Obserwuj nasz profil na Facebook i Instagram.

tekst: Witold Gostyński

Lokalizacja:

Szlak piastowski

  • Na skróty
    • Kalendarz
    • Aktualności
    • Piastowie
    • Legendy
    • Obiekty
  • Informacje
    • Informacja turystyczna
    • Identyfikacja wizualna
    • Deklaracja dostępności
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Śledź nas!
    • Instagram
    • Facebook
    • YouTube