Polska Organizacja Turystyczna w ramach corocznie organizowanego konkursu, uznając rangę i dziedzictwo narodowe szlaku, przyznała Szlakowi Piastowskiemu w 2012 roku Certyfikat dla Najlepszego Produktu Turystycznego. W tym roku Szlak Piastowski ma szansę otrzymać najwyższe konkursowe wyróżnienie - Złoty Certyfikat.
Konkurs na Najlepszy Produkt Turystyczny - Certyfikat Polskiej Organizacji Turystycznej
Certyfikat „Najlepszego Produktu Turystycznego” Polskiej Organizacji Turystycznej to nagroda dla wyjątkowych atrakcji turystycznych w Polsce. Certyfikaty przyznawane są w drodze konkursu, który zorganizowany został po raz pierwszy w 2003 r. Od 2008 r. przyznawany jest również Złoty Certyfikat – specjalna nagroda stworzona dla już certyfikowanych produktów turystycznych (można o nią wystąpić po 5 latach od otrzymania pierwszego certyfikatu), które rozwijają się w unikalny i wyjątkowy sposób. Od tego roku do konkursu został wprowadzony nowy rodzaj wyróżnienia – certyfikat specjalny. Może on zostać przyznany przez Kapitułę produktowi, który posiada niezwykły potencjał, jest mało znany i istnieje na rynku nie dłużej niż dwa lata.
Certyfikat POT stanowi gwarancję wysokiej jakości i przeżycia wielu niezapomnianych doznań kulturalnych, rozrywkowych, a także rekreacyjno-przygodowych. Dotychczas w konkursie na Najlepszy Produkt Turystyczny nagrodzono i wyróżniono 240 produktów turystycznych. Zdobywcami Złotego Certyfikatu POT były:
- 2008 - Szlak Zabytków Techniki Województwa Śląskiego,
- 2009 - Kanał Augustowski-Szlak Papieski,
- 2010 - Łódzka Manufaktura,
- 2011 - Festiwal Przystanek Woodstock,
- 2012 - Szlak Orlich Gniazd,
- 2013 - Szlak Architektury Drewnianej,
- 2014 - Park Nauki i Rozrywki Krasiejów,
- 2015 - Kopalnia Złota i Średniowiecznego Parku Techniki w Złotym Stoku,
- 2016 - Święto Szlaku Zabytków Techniki "Industriada",
- 2017 - Żywe Muzeum Piernika w Toruniu.
Na koniec listopada poznamy laureata 16. edycji konkursu.
Dwa regiony, jeden produkt
Do tegorocznej edycji konkursu Szlak Piastowski został zgłoszony przez dwa regony - Kujawy i Wielkopolskę. Nie mogło być inaczej, gdyż najstarszy szlak turystyki kulturowej w Polsce wytyczony jest na obszarze dwóch województw. Szlak Piastowski ma długość ponad 620 km, a na jego trasach znajduje się 60 obiektów pamiętających początki państwa polskiego. Można go przemierzać, wybierając jeden z dwóch głównych odcinków: z północy na południe (trasa: Wągrowiec - Kalisz) lub ze wschodu n zachód (trasa: Kowal - Lubiń), które spotykają się w Gnieźnie, dawnym grodzie Polan i siedzibie Piastów.
Na przestrzeni ostatnich kilku lat Szlak Piastowski został zmodernizowany i uatrakcyjniony. Jest on najstarszym szlakiem turystyki kulturowej w Polsce, a jego przebieg łączy najważniejsze obiekty i zabytki naszej historii związanej z początkami państwa polskiego. Jego unikatowość potwierdza certyfikat dla najlepszego produktu turystycznego – przyznany przez POT w 2012 roku.
Nominacje dla Szlaku Piastowskiego przyznane
W październiku odbyły się dwie uroczyste gale, kończące etapy regionalne konkursu na Najlepszy Produkt Turystyczny. Kapituły Kujawsko-Pomorskiej oraz Wielkopolskiej Organizacji Turystycznej przyznały nominacje do Złotego Certyfikatu POT właśnie Szlakowi Piastowskiemu. Teraz, w etapie ogólnopolskim, zgłoszenia laureatów konkursów regionalnych ocenią eksperci w zakresie turystyki, budowy i promocji produktów turystycznych, komunikacji społecznej i marketingowej, przedstawiciele środowisk akademickich związanych z turystyką, przedstawiciele mediów oraz przedstawiciele izb branżowych.
Konkurencja jest silna
Do Złotego Certyfikatu Polskiej Organizacji Turystycznej zakwalifikowanych zostało 6 produktów turystycznych. Oprócz Szlaku Piastowskiego są to również:
- ZOO Wrocław Sp. z o.o.,
- Kompleks Termalno-Narciarski "Bania",
- Muzeum Powstania Warszawskiego,
- Baseny Mineralne Solec Zdrój,
- Centrum Słowian i Wikingów w Wolinie.
Konkurencja jest silna, ale jest o co walczyć. Nagrodą główną w Konkursie dla produktu turystycznego, który zostanie wyróżniony „Złotym Certyfikatem Polskiej Organizacji Turystycznej”, będzie kampania promocyjna o wartości nie mniejszej niż 100 000 PLN. Kampania zostanie zrealizowana przez Polską Organizację Turystyczną w 2019 r.
źródło: polskapodajdalej.pl, pot.gov.pl, polska.travel, kujawsko-pomorskie.pl, wot.org.pl